Як готуватися до іспитів?

   Іспити, як і більшість явищ життя, - явище перехідне. Коли вони закінчуються, з’являється відчуття свободи, забуваються сльози, переживання, повертається спокійний сон.

   Психологи розцінюють іспит як:

  • «перетравлювання» значного обсягу інформації, яке пов’язане з великим навантаженням на мозок;
  • серйозне емоційне напруження і велике навантаження на нервову систему;
  • оцінювання не лише знань дитини, а й її особистості.

Способи психо – фізичного розвантаження студентів на період екзаменаційної сесії.

Оптимальний режим дня і харчування

    Режим дня повинен відповідати фізіологічним основам життєдіяльності організму – ритмічності.

  1. Заняття краще всього починати з 8.00-8.30, тобто в звичний час.
  2. Оптимальна продовжність занять до 13.00-13.30 з 10-15 хвилинними перервами через кожні 1год 20хв.
  3. Перерви краще заповнювати активним відпочинком. Зробити кілька гімнастичних вправ, обов’язково включити присідання, стрибки, нахили.
  4. Обов’язково треба дати хороший відпочинок очам: підійти до вікна, подивитись 20-30 секунд вдалину, в небо.
  5. З 13.00 – 13.30 починається велика перерва: час другого сніданку або обід. Можна годинку поспати. Сон – прекрасний відпочинок при напруженій розумовій праці. З 15.00 – 16.00 до 18.00 - 00 заняття, з перервами на полудник. Ввечері – відпочинок ( гра в футбол, волейбол). Сон в 23.00.
  6. Зняти втому допоможе умивання холодною водою. Можна посмоктати дольку лимона, з’їсти шоколад.
  7. Режим харчування звичайний 4-5 разів на день. Харчування має бути висококалорійним і легко засвоюватися. Бажано збільшити вживання вітамінів, випивати щодня склянку настою шипшини або томатного соку. Щодня приймати 1-2 таблетки вітамінів С і А.
  8. Можна вживати тонізуючі препарати, наприклад, із женьшеню чи елеутерококу. Каву краще пити вранці й небагато, лише для того, щоб прокинутися ( для тих, хто звик так розпочинати свій день). Кава підсилює нервовість і тривожний стан у невпевнених в собі людей.
  9. Слід пам’ятати про біологічні особливості: «сова» неефективно працює о 6-8 годині ранку, а «жайворонок» навряд чи буде працездатним до 2-3 години ночі. В усіх людей рівень біологічної активності знижений із 17 до 18 години.

 Правильна організація вивчення навчального матеріалу

  • Підготовку до екзамену слід починати не за 1-2 дні, а як можна раніше – краще засвоюється матеріал.
  • Спочатку слід переглянути весь матеріал і розподілити його таким чином: якщо треба вивчити 100 запитань за 4 дні, то в перші два дні вивчається 70% усього обсягу, третього дня – решта, четвертого – повторюють вивчене. При цьому складні теми варто чергувати з простішими – не обов’язково вчити всі питання поспіль.

Є й деякі психологічні закономірності, які слід враховувати.

  1. «Чинник межі». Найкраще запам’ятовується інформація, викладена на початку і наприкінці тексту. Середина зазвичай швидко вилітає з голови. Тому під час запам’ятовування та повторення слід приділити увагу середині тексту.
  2. Повторювати треба не механічно, а вдумливо, зосередившись на змісті. Інформація після завантаження в мозок, якщо її не повторити, утрачається на 20-30% упродовж перших 10 годин. Щоб цього не сталося, слід прочитати текст, повторити його й друге, через 20 хв – утретє, а через 8-10 годин – учетверте і ще раз через добу. Тільки після цього можна бути впевненим у тому, що інформація міцно «оселилася» в голові.
  3. Особливість «упізнання». Дивлячись на текст, відчуваєш, що колись усе це бачив, читав, отож вирішуєш, що витрачати час на це питання не варто й можна переходити до наступного. Насправді ж це – несвідомий самообман. І якщо не вивчати уважно те, що здається знайомим, на іспиті можна не відповісти на «знайоме» питання.
  4. Запам’ятати можна найкраще, якщо знати, що є «найближчим»: текст, рисунок, логічна схема, мовленнєве відтворення.
  5. Слід спробувати знайти щось цікаве у найнуднішому матеріалі, адже цікаве запам’ятовується набагато легше.

   Можна готуватися до іспитів удвох, адже одна голова добре, а дві – краще. Підготовка до іспиту удвох має свої переваги, якщо поставитися до цього серйозно й сумлінно. Учити разом не варто, а ось повторювати навіть бажано. Краще це робити напередодні іспиту, особливо корисно повторити матеріал перед сном.

   Готуватися можна й так: перший день – самостійне вивчення, другий – повторення й переказування один одному. Було б добре розділити теми за інтересами, за складністю, за ступенем засвоєння: один розповідає те, що другий раніше не вивчав.

   Розповідати треба чітко, детально, емоційно. Можна проводити «репетиції» перед іспитом і на одинці: ставити собі запитання, уголос відповідати, привчатися слухати своє мовлення.

  

   Шпаргалка – річ потрібна. Використання шпаргалок на іспиті найчастіше закінчується дуже сумно. Вони потрібні лише тим, хто краще запам’ятовує матеріал при конспектуванні, - викладений коротко ( у вигляді тез), він краще тримається у пам’яті. Шпаргалки зручно перечитувати перед самим іспитом, а їх на іспит не варто. «Спокійно, тільки спокійно»: - казав Карлсон завжди в екстремальних ситуаціях. Слід скористатися його порадою. Адже нервують завжди ті, хто погано знає матеріал. Ті, хто зовсім нічого не знає, зазвичай спокійні. Ті, хто знає матеріал добре чи на середньому рівні, нажахані до останньої хвилини, поки не отримають оцінку.

   Щоб подолати свій страх, можна розповісти самому собі вивчений матеріал, начебто на іспиті. Уявіть складну ситуацію на іспиті й знайдіть з неї вихід. Поставте самі собі підступні запитання й дайте на них відповіді – переборіть свій страх ще до іспиту. Згадайте випадки свого успіху, подумки відчуйте їх ще раз.

   Спробуйте вдатися до аутогенного тренування. Складіть для себе формули, налаштуйтеся на те, що у мене все вийде й повторюйте ці слова перед сном. На іспиті не втрачайте самовладання у складний момент, хоч це й нелегко. Згадайте про почуття гумору – іноді воно виявляється і в екзаменаторів.

   Складіть план відповіді на іспиті – це теж заспокоює.

Підтримка батьків – один із чинників успіху

   Емоційний батьківський захист – велика підтримка перед іспитом. Можна взяти білети до театру, просто погуляти, поговорити про життя – це заспокоює.

   Мета кожного студента – скласти іспит якнайкраще. А оцінка залежить від двох різних чинників: знань і вміння поводитися на іспиті.

  1. Майте вигляд впевненої у собі людини.
  2. Спрямуйте розмову в потрібне русло.
  3. Не втрачайте самовладання, якщо не знаєте питання.
  4. Ведіть із викладачем діалог.
  5. Говоріть не голосно, але чітко й упевнено, усміхайтеся.
  6. Будьте спокійні й зосереджені на змісті відповіді.
  7. Налаштуйтеся на неодмінний успіх, особливо на першому іспиті.
  8. Забудьте про образи на викладачів, батьків, взагалі відстороніться від всього непотрібного.
  9. Вдягніться на іспит охайно.
  10. Заспокойте себе тим, що завтра буде день без іспиту, тому сьогодні слід себе показати якнайкраще.

В день іспиту

  1. Вранці обов’язково поснідати, випити солодкий чай, взяти з собою шоколад.
  2. Для зняття психоемоційного напруження зробити наступні вправи дихальної гімнастики:

- вдихнути на рахунок 3, видихнути на рахунок 6 і пауза. Видох має бути довшим, ніж  вдох. Повторювати до 10 разів.

- руку положити на діафрагму, дихання має бути спокійним і рівним. Дати собі позитивну настанову типу «Я все знаю. Все буде добре. Іспит я здам і одержу хорошу оцінку»

- дуже добре знімає напруження натискання на певну точку руки, яка знаходиться на перетині кісток великого і вказівного пальців. Активно до відчуття болі промасажуйте цю точку. Переключіть свою увагу на фізичний біль.

Поради, як позбутися поганого настрою

   Ця «хвороба» відома всім: і дорослим, і малим. Ліків від поганого настрою немає, але можна подолати цю прикрість і без них.

   Найперше – треба виговоритися, тобто поговорити з подружкою чи другом, мамою чи татом. У крайньому разі, можна розповісти про свої проблеми й біди песику чи котику.

   Поганий настрій можна і приспати. Засніть хоч на півгодини. Засинаючи, уявіть щось гарне, і побажайте, щоб воно наснилося, а прокинувшись – усміхніться. Можна походити босоніж по землі, траві або легенько пострибати, уявляючи себе деревом, що пускає міцне коріння у землю. Якщо тепло й сухо, полежіть на землі, послухайте її пісню, шепіт, казку – це вже хто що почує.

   Частіше посміхайтеся – поганий настрій усміхнених людей не любить.іспити